Friday 19 April 2013

Ini Kalilah..Tol PLUS dan Jambatan Pulau Pinang Bakal Dimansuhkan Kerajaan PR



Ini yang sangat menarik dan boleh dilaksanakan jika PR tawan Putrajaya kali ini. 2 tol paling mahal di Malaysia, Tol PLUS dan Tol Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan selepas PR menang PRU kali ini. Menurut Lim Guang Eng, pemansuhan kedua-dua tol adalah tidak akan membangkrapkan negara (yang bangkrap hanya kroni UMNO).

 
Tol-tol ini akan dimansuhkan oleh PR. Samalah seperti PAS Terengganu buat dahulu di tol Jambatan Sultan Mahmud. Pergi balik ke bandar Kuala Terengganu dikenakan RM 1. Walaupun kerajaan PAS rugi 1 juta lebih setahun, tapi biarlah sebab mereka ada hasil lain. Yang penting adalah rakyat yang untung. Kalau bina sesebuah lebuhraya, hanya balik modal dan untung sikit-sikit sudahlah. Ni nak jadikan sebagai perniagaan kroni dan mega, memang jahat dasar BN. Yang kaya adalah kroni. Macam BN Terengganu buat sejak 80an. Bayangkan hanya satu jalan dari Pulau Duyung nak keluar ke Kuala Terengganu, mereka akan dikenakan tol RM 0.50. Sebab itulah ramai penduduk di situ pergi bandar naik bot sendiri sahaja. Sebab dasar cekik darah BN terengganu sejak zaman Wan Moktar lagi sebelum dimansuhkan oleh Kerajaan Pas Terengganu selepas menang dalam PRU 1999.

Jadi sudah tentu jika PR menang Putrajaya, maka tol-tol besar ini akan dihapuskan. Sememangnya kos pengambil alihan syarikat tol ini memang nilainya tinggi (sebab kerajaan BN bodoh sign agreement berat sebelah dan menguntungkan pihak syarikat Tol). Dianggarkan  untuk hapuskan PLUS dan Tol Jambatan Pulau Pinang, kosnya adalah RM50 bilion, iaitu RM40 bilion untuk PLUS dan RM10 bilion untuk Jambatan Pulau Pinang. RM50 bilion tidak akan menjadikan negara bankrap. Yang akan menjadikan negara bankrap adalah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kronisme (duit haram tak bayar cukai  (money laundering) pun dah cecah RM 350 bilion, dapat kutip separuh pun dah ok). Lagipun, kos projek MRT yang baru Najib lancarkan pun sudah mencecah RM50 bilion. Kerajaan boleh letakkan surat cagaran dan bon nanti untuk pengambilalihan ini, bukannya bayar sekaligus. 

Maknanya PR boleh buat. Dan ini tawaran terbaik buat PR kepada rakyat Malaysia. Bayangkan  lebuhraya tanpa tol. Tentu ramai orang akan pulang ke kg menziarah ibu bapa dan saudara mereka. Dan ini tentu mengeratkan silaturahim lagi. Ditambah pula dengan harga kereta yang rendah serta penurunan harga minyak , sudah tentu duit penjimatan ini boleh diberikan kepada kaum keluarga dan orang yang memerlukan. Saman AES pun sudah tiada. Ini semua dasar yang boleh PR lakukan dan terkandung dalam manifesto mereka. 

Ini yang BN tak fikirkan. Mereka hanya fikir perut diorang, bukannya kesejahteraan rakyat keseluruhan. Mereka memang spesis dracula yang menghisap duit rakyat secara halus. Ini kalilah kali kita tukar kerajaaan. Peluang bukannya selalu datang. Buatnya BN menang lagi dan kita mati selepas 5 Mei, tak merasanya kita semua tu. Tol tiada, minyak murah, harga kereta rendah, AES tiada...tak merasalah jawabnya kalau masih lagi memangkah BN..ini kalilah....


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts