Friday 19 April 2013

Najib Berbohong Pada Bloomberg


Najib ni budak tak skol ke sampaikan sanggup mencetuskan ketakutan kepada pelabur asing. Kononya jika PR menang, matawang ringgit dan saham akan jatuh menjunam dengan teruk. Ini permainanan apa ni Najib??

Sebab itulah Anwar Ibrahim berkata bahawa Najib ni macam budak-budak.

Iya memang benar apa yang dikatakan oleh Anwar. Sememangnya jika PR menang, sebarang kejutan ekonomi atau kewangan jangka pendek boleh diserap kerana ia melibatkan reformasi ekonomi. Anwar menempelak Najib katanya PR akan bertanding secara demokrasi dan akan menjaga ekonomi negara dengan baik.

Najib memang membahayakan ekonomi negara. Buatnya pelabur asing percaya cerita ini, sudah tentu mereka akan menarik balik pelaburan mereka di sini. Anak-anak tempatan sudah pasti menjadi mangsa dalam keadaan ini. Mereka akan dibuang kerja dan menjadi penganggur. Negara pula akan rugi dari banyak aspek.

Najib dan nyanyuk dan memang merbahaya. Kerana kepentingan BN, beliau sanggup mendedahkan negara kepada persepsi negatif global yang boleh menjahanamkan negara.

Sedangkan pada 23 Mac 2008  dahulu, dua hari selepas majoriti BN dinafikan 2/3 dan ura-ura PR ambil alih Parlimen, duit ringgit kita naik (boleh tengok graf). 1 USD bersamaan 3.17 Ringgit (maknanya kalau beli air coca cola di US dengan harga 1 usd, kita hanya bayar rm 3.17 sen sahaja). Ia kenaikkan paling tinggi sejak November 2007 lagi. Dulu masa Mahader buat tambatan ringgit, kalau kita nak beli air coca cola di US, kita kena bayar RM 3.80. Tapi masa PR menang banyak kerusi, kita hanya perlu bayar RM 3.14 sen sahaja, untung dalam 0.63 sen duit kita.


Jadi apa yang matawang jatuh kalau PR menang?? Jelas Najib ni buta kayu dan berbohong. Dan perlu diingat dalam sejarah negara kita, ringgit paling kukuh semasa Anwar jadi Menteri Kewangan. 1 USD hanya dalam 2.44 sen pada Jun tahun 1996 (maknanya kalau beli air coca cola di US dengan harga 1 usd, kita hanya bayar rm 2.44 sen sahaja..duit kita mahal). . Tapi bila mahader menjawat Menteri Kewangan, duit kita jatuh paling teruk dalam sejarah pada tahun 1998, iaitu 1 usd bersamaan dengan RM 4.34. Maknanya coca cola mahal masa itu. Kita kena bayar RM 4.34 untuk dapatkan 1 tin coca cola - (fahami graf di bawah)

Jadi siapa yang lebih bijak jadi Menteri Kewangan? Mahader atau Anwar. jadi Najib jelas berbohong kepada dunia dan telah menyebabkan pasaran panik.

Begitu juga pasaran saham, kebiasannya akan mengikut pasaran matawang. Masa selepas PRU ke 12 dahulu, pasaran saham sememangnya naik. Dan akan naik apabila PR memegang tampuk Putrajaya nanti. Atas faktor kredibiliti dan integiriti kerajaan baru nanti.

Jadi dalam wawancara Najib dengan Bloomberg, jelas PM ke-6 kita ni telah berbohong. Mereka ingat boleh takutkan rakyat jika PR menang. Ini stail politik lama. Yang lama kelamaan akan memakan dirinya juga nanti..



0 comments:

Post a Comment

Popular Posts