Sunday 21 April 2013

PAS Perlu Beri 4 Kerusi Kepada PKR, PKR Pula Beri 3 Kerusi Kepada PAS



Esok (hari ini) confirm semua akhbar cai UMNO akan siarkan muka hadapan " Pertandingan PAS & PKR di 7 kerusi'. Ini confirm akan keluar kerana ia adalah isu besar. Mood penyokong PR pun dah lain sekarang ini. Mereka masih tertanya-tanya kenapa ia masih berlaku? Anwar ibrahim dan Tok Guru Haji Hadi jangan lengahkan masa lagi. Buatlah keputusan secepat mungkin. Pelik juga mereka-mereka ni sebab isu PAS nak letak calon di kerusi PKR, dan PKR nak letak calon di kerusi PAS sudah lama dan bukannya semalam pada hari penamaan calon, mereka-mereka ini muncul. Contohnya di Kota Damansara, dah masuk Sinar Harian pada hari Khamis lalu, 3 hari sebelum penamaan calon.

Kalau susah nak bincang juga, elok kembali kepada status quo 2008 dahulu. Iaitu Parlimen Labuan, Dun Bukit Besi, Dun Panti perlu diberikan kepada PAS semula kerana mereka bertanding di kerusi ini dalam PRU 2008 dahulu. Manakala Dun Sungai Aceh, Dun Kota Damansara, Seberang Takir dan Kota Putera diberikan kepada PKR semula. Hal ini berdasarkan status quo pada 2008 dahulu...

Senarai kerusi milik PAS pada PRU 2008

 
Senarai kerusi milik PKR pada PRU 2008


Mereka perlu bersatu sekarang.DAP pula tiada masalah pertindihan calon. Di Sabah dan Sarawak pun tiada walaupun beratus calon bebas. Yang peliknya adalah PAS dan PKR. Mereka perlu kembali kepada status quo. Tak kiralah PKR kalah dengan majoriti tinggi, atau PAS tewas teruk. Yang penting adalah momentum kebangkitan rakyat. Kenapalah pemimpin PAS dan PKR tak sedar bahawa ia akan merugikan Pakatan Rakyat jika ini berlaku. Satu soal imej, dan satu lagi soal semangat pekerja parti. Sudah tentu ada perasaan tak puas hati antara PAS dan PKR ketika ini. Dan apa yang sudah ditakuti telah berlaku. PAS dan PKR perlu kembali kepada status quo mereka pada tahun 2008. Muafakat hendaklah cepat dilakukan. Jangan lambat bertindak kerana ia peluru besar BN untuk mematikan PR. Ini kalilah ...atau mungkin lain kalilah???

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts