Tuesday 7 May 2013

Kedah Penyumbang Terbesar Kekalahan Pakatan Di Parlimen


Kita tinggalkan dulu kerja jahat SPR yang banyak membantu kemenangan Be End dalam Pilihanraya kali ini. Sememangnya SPR adalah parti komponen Be End, yang berjaya menafikan hak rakyat untuk melihat Pakatan Rakyat memerintah Putrajaya.

Jelas keputusan akhir bahawa BN mendapat 133 kerusi di Parlimen, meninggalkan Pakatan dengan 89 kerusi. PR hanya perlukan lagi 25 kerusi (112 - 89) untuk membentuk kerajaan di Persekutuan. 

Apa yang perlu ditimbulkan di sini ialah kegagalan Pakatan itu sendiri untuk mengekalkan kerusi yang mereka menangi dalam PRU 2008 dahulu. Sebanyak 15 kerusi yang dimenangi PR pada pru 2008 dahulu, telah jatuh ke tangan BN dalam PRU kali ini. Kedah mencatatkan bilangan kerusi yang paling banyak gagal dipertahankan iaitu 7 kerusi. Bahkan PAS hanya menang 1 kerusi sahaja daripada 15 kerusi yang dipertandingkan. Post mortem perlu dibuat atas kegagalan ini. 

Kalaulah PR dapat mengekalkan semua kerusi parlimen yang dimenangi pada PRU 2008 dahulu, sudah pasti PR hanya perlukan 8 kerusi lagi untuk membentuk kerajaan. Malangnya kita kalah di kerusi-kerusi Parlimen ini...

KEDAH

1. Padang Terap
2. Pendang
3. Jerai
4. Sik
5. Merbok
6. Baling
7. Kulim Bandar Baharu

KELANTAN

8. Tanah Merah
9. Ketereh
10. Machang

PERAK

11. Bagan Serai

P. PINANG
 
12. Balik Pulau

SELANGOR
 
13. Hulu Selangor (Dlm pru 2008, Allahyarham Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad menang sebelum BN menang dalam PRK 2010)

14. Kuala Selangor
 
K. LUMPUR
 
15. Titiwangsa
 
Apapun tahniah buat yang berjaya di peringkat Parlimen. Di kerusi-kerusi yang kita kalah ini, post mortem segera perlu dilakukan. Gerak kerja awal perlu digerakkan. Pastikan kita pertahankan semua 89 kerusi yang kita perolehi ini dan mencari 25 hingga 30 lagi kerusi baru, untuk tumbangkan rejim be end dalam PRU akan datang..

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts