Friday 10 May 2013

PKR Gagal Pertahankan 9 Kerusi Parlimen



Saya ada menulis sebelum ini tentang kegagalan Pakatan Rakyat mengekalkan kerusi Parlimen sedia ada yang dimenangi dalam PRU 2008 dahulu (sini). Kalaulah 15 kerusi parlimen ini dikekalkan, sudah tentu hanya tingga 8 majoriti kerusi sahaja untuk Pakatan memerintah Malaysia. 

Antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat, PKR adalah parti yang paling gagal mengekalkan kerusi dimenangi pada tahun 2008. PKR gagal dalam mengekalkan 9 kerusi parlimen daripada 15 kerusi yang gagal dipertahankan kali ini. Antara kerusinya adalah :
 
KEDAH
 
1. Merbok
2. Kulim Bandar Baharu

KELANTAN

3. Tanah Merah
4. Ketereh
5. Machang

PERAK


6. Bagan Serai


P. PINANG
 
 
7. Balik Pulau


SELANGOR


8. Hulu Selangor 


K. LUMPUR

9. Titiwangsa

Bahkan Setiausaha Agongnya sendiri, Saifuddin Nasution kalah di Kulim Bandar Baharu. Sebenarnya satu sahaja nasihat buat Pakatan Rakyat, terutamanya PKR. Muhasabahlah kegagalan anda sendiri. Memang ada silap jahatnya SPR, tapi kita pun ada silap. 

Kenapa kita kalah? Mungkin strategi dan kegagalan teknikal kita sendiri yang menyumbang kegagalan Pakatan menguasai Putrajaya kali ini. Apapun tahniah juga buat PKR, kerana anda berjaya juga memenangi kerusi-kerusi baru yang dikatakan sukar ditembusi, antaranya Parlimen Bukit Katil dan Lumut. Kekalkan momentum dan usaha di PRU akan datang, insyaALLAH

1 comments:

مهمد شفاريز said...

Mohon view my new blog

Che'en punyer

Post a Comment

Popular Posts